سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخالفان 5G برج‌های مخابراتی هلند را به آتش کشیدند


 

  • مخالفان 5G برج‌های مخابراتی هلند را به آتش کشیدند

    به گزارش شفاف و به نقل از رویترز، مهاجمان هلندی در هفته گذشته با حمله به چهار برج مخابراتی تجهیزات آن‌جا را به آتش کشیده و سیستم‌ها را تخریب کرده‌اند. این حوادث احتمالا تحت تاثیر جو هراس از 5G صورت گرفته و حداقل یکی از مهاجمان با اسپری بر روی این برج‌ها مطالبی علیه فناوری‌های بیسیم نوشته است.

    طبق اعلام NCTV، از زمانی که طرح پیاده‌سازی فناوری 5G در سال 2019 در هلند تصویب شد، اعتراضاتی علیه این فناوری در این کشور به گوش می‌رسید، ولی تاکنون هیچ اقدام خشونت‌باری صورت نگرفته بود. مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که چنین اقداماتی می‌تواند موجب اختلال در ارتباطات، از جمله فعالیت‌های خدمات اورژانس شود. آن‌ها مشغول همکاری نزدیک با پلیس هستند تا خاطیان را شناسایی کنند.

    در حال حاضر مشخص نیست که این حملات به ادعاهای ناشی از پیوند ویروس کرونا و 5G مربوط است یا صرفا به خاطر نگرانی از استانداردهای جدید فناوری‌های بیسیم رخ داده. در هر صورت اما هیچ شواهدی مبنی بر آسیب‌زا بودن 5G وجود ندارد. سیگنال‌های فرکانس بالا نمی‌توانند حتی به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کنند و توان شبکه‌های مخابراتی آن‌قدر پایین است که به حدود خطرناک تشعشعات رادیویی نزدیک نمی‌شود.

    این حملات احتمالا نه بر پایه دلایل منطقی بلکه مبتنی بر نگرانی‌های غیرمعقولانه رخ داده است. علاوه بر این، متاسفانه الگوی فزاینده این حوادث نشان می‌دهد که خشونت‌هایی از این دست قرار نیست به این زودی متوقف شود و در شرایط حساس کنونی باید منتظر اقدامات افراطی بیشتری باشیم.




تداوم بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور


 

  • تداوم بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور

    به گزارش شفاف، صادق ضیاییان اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیشیابی هواشناسی امروز (25 فروردین‌ماه) در استان‌های واقع در شمال شرق، شرق، جنوب، برخی مناطق جنوب شرق، شمال غرب و غرب کشور و در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور بارش باران، گاهی همراه با رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

    مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در ارتفاعات و مناطق سردسیر نوار شمالی کشور بارش به شکل برف خواهد بود، تشریح کرد: روز سه‌شنبه (26 فروردین‌ماه) بارش در نیمه شرقی کشور با کاهش نسبی دما همراه است. همچنین در برخی مناطق غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز نیز رگبار باران همراه با رعد و برق رخ می‌دهد.

    ضیاییان ادامه داد: روز چهارشنبه (27 فروردین‌ماه) در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز و استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، به تدریج کرمان و مناطقی از سیستان و بلوچستان رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق، وزش باد شدید موقت و بارش تگرگ در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه روز پنج‌شنبه (28 فروردین‌ماه) علاوه بر مناطق مذکور، گستره بارش به شرق و مرکز کشور می‌رسد، تصریح کرد:‌ از روز جمعه (29 فروردین‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی جدید از غرب و شمال غرب کشور در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، رگبار و رعدو برق همراه با وزش باد شدید آغاز می‌شود و به تدریج این شرایط جوی بیشتر مناطق نیمه شمالی کشور را دربر می‌گیرد.  

    به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی طی امروز و فردا (25 و 26 فروردین‌ماه) دریای خزر مواج است و امروز شرق خلیج فارس مواج خواهد بود.

    ضیاییان در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده تصریح کرد: آسمان تهران فردا (26 فروردین‌ماه) کمی ابری تا نیمه ابری، در بعدازظهر رگبار باران همراه با وزش باد، با حداقل دمای 7 و حداکثر دمای 17 درجه سانتی گراد و روز چهارشنبه (27 فروردین‌ماه) صاف تا کمی ابری، با حداقل دمای 8 و حداکثر دمای 18 درجه سانتی گراد پیش‌بینی می‌شود.




آلودگی هوا سالانه 9 میلیون قربانی می‌گیرد 


 

  • آلودگی هوا سالانه 9 میلیون قربانی می‌گیرد 

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس یافته‌های این مطالعه، در مقایسه با سایر عوامل مرگ زودرس، آلودگی هوا سالانه 19 برابر مالاریا، 9 برابر ایدز و 3 برابر الکل قربانی می‌گیرد.

    بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی تقریبا عامل بروز نیمی از این مرگ‌ومیرها هستند و بیماری‌های ریوی و سایر بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت و فشار خون بالا، بخش عمده دیگری از این تلفات را به خود اختصاص می‌دهند. فقط 6 درصد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به سرطان ریه برمی‌گردد.

    «جوس للیولند» مولف ارشد این پژوهش از موسسه مکس پلانک آلمان در این خصوص می‌گوید: «خطر آلودگی هوا برای سلامت عمومی از استعمال دخانیات بیشتر است. با جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی با انرژی تجدیدپذیر پاک، می‌توان از بخش زیادی از این تهدید جلوگیری کرد.»

    توماس مونزل یکی از مولفان اصلی این مطالعه از دپارتمان شیمی و قلب موسسه پلانک نیز می‌گوید: «یافته‌های ما از وجود «همه گیری آلودگی هوا» در جهان حکایت دارد. هم آلودگی هوا و هم سیگار کشیدن قابل پیشگیری هستند، اما طی دهه‌های گذشته به ویژه در بین متخصصین قلب به آلودگی هوا نسبت به استعمال دخانیات توجه کمتری شده است.»

    بر اساس نتایج این تحقیق، از آنجایی که متوسط طول عمر افراد به دلیل آلودگی هوا در چین 4.1 سال، در هند 3.9 سال و در پاکستان 3.8 سال کاهش یافته است، بیشترین آسیب متوجه منطقه آسیا است. دیگر مطالعات نشان می‌دهد که در برخی مناطق این کشورها، هوای سمی قربانیان بیشتری هم می‌گیرد.

    طول عمر مردم آفریقا نیز در اثر آلودگی هوا به طور متوسط 3.1 سال کاهش یافته است و شهروندان برخی از کشورهای آفریقایی از جمله چاد، سیرالئون، جمهوری آفریقای مرکزی، نیجریه و ساحل عاج به دلیل مشکلات ناشی از آلودگی هوا به طور میانگین بین 4.5 تا 7.3 سال کمتر عمر می‌کنند.

    آلودگی هوا با افزایش استرس اکسیداتیو، به رگ‌های خونی آسیب می‌زند که به افزایش ابتلا به فشار خون، دیابت، سکته مغزی، حملات قلبی و نارسایی قلبی منجر می‌شود.

    محققان برای ارزیابی تاثیر آلودگی هوا بر طول عمر افراد، داده‌های مربوط به قرار گرفتن در معرض ذرات (PM2.5) و ازن را در سال 2015 بر روی مدل‌هایی که چگونگی تعامل فرآیندهای شیمیایی موجود در جو با آلاینده‌های طبیعی و ساخت بشر را شبیه‌سازی می‌کردند و اطلاعات به دست آمده از مطالعه بار جهانی بیماری‌ها (Global Burden of Disease)، اعمال کردند.

    مونزل در این باره می‌گوید: «ما در مطالعه خود نشان می‌دهیم که حدوداً دو سوم مرگ و میرهای زودرس، ناشی از آلودگی‌های انسانی است که عمدتاً از سوخت‌های فسیلی نشات می‌گیرد، این آمار در کشورهای پردرآمد به 80 درصد افزایش می‌یابد.»

    به گفته این محقق و بر اساس نتایج به دست آمده، با کنترل آلودگی هوا می‌توان به طور بالقوه از 5.5 میلیون تلفات در سراسر جهان پیشگیری کرد. 
     




رونمایی سامسونگ از ربات غلتانی که خانه را مدیریت می‌کند


 

  • رونمایی سامسونگ از ربات غلتانی که خانه را مدیریت می‌کند

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندت از این غول دنیای فناوری در نمایشگاه سالانه تجارت فناوری سی ای اس در لاس وگاس، از ربات غلتان بِیل که می‌تواند وسایل هوشمند را مدیریت کند و بدین‌ترتیب در کارهای خانه مشارکت داشته باشد، رونمایی کرد.

    رئیس بخش لوازم الکترونیکی مصرفی این شرکت، اچ اس کیم، گفت که در ده سال آینده تولید دستیارهای رباتی بیشتر و خانه‌ها هوشمندتر خواهند شد، و در مدیریت آن‌ها بیشتر از ارتباطات بهره خواهیم برد.

    طرح اسکلت خارجی متحرک جمز (سامانه تحریک و تقویت راه رفتن) که نخستین بار پارسال به نمایش درآمد، از جمله توانمندی‌های سامسونگ بود که به کسانی که مشکلات حرکتی دارند، کمک می‌کند بهتر حرکت کنند. در این نمایشگاه، این شرکت به تبلیغ شیشه‌ هوشمند واقعیت افزوده مربوط به این طرح نیز پرداخت.  

    سامسونگ در این نمایشگاه پیشنهادهایی هم برای هوشمند کردن خانه ارائه داده بود که ربات‌های تهیه غذا جدیدترین آن‌ها بود. 

    آقای کیم موج بعدی نوآوری را «عصر تجربه» خواند و گفت که  در دهه آینده فناوری برای هر کاربر، بیشتر مخصوص خودش طراحی می‌شود.

    او گفت در عصر تجربه، باید بیشتر به فضایی که در اختیار داریم فکر کنیم و به نیازهای سبک‌های مختلف زندگی که رو به تکامل دارند، پاسخ دهیم. رویکرد سامسونگ از این جهت بی‌همتاست که نگرش ساده و شفافی داریم که حول نوآوری‌های‌ انسان‌محور می‌گردد. ما این لوازم را برای حل مشکلات و بهبود زندگی انسان‌ها می‌سازیم و خلق می‌کنیم.

    سامسونگ از جزئیات طرح رازآلود «انسان مصنوعی» با نام «نئون» نیز پرده برداشت. هدف این طرح، خلق «آواتار»های دیجیتالی واقعی‌نما است. این غول فناوری کره‌ای گفت که این فناوری، موجودی مجازی است که با محاسبات رایانه‌ای ساخته شده است، ظاهر و رفتارش شبیه انسان واقعی است و احساسات و هوش از خود بروز می‌دهد.

    این موجود با دستیار مجازی «بیکسبی» تفاوت دارد و همراهی انسان‌نماست که می‌تواند در نقش‌های مختلف، از منشی گرفته تا پیش‌بینی‌کننده وضعیت هوا، خدمت کند. سامسونگ گفته  است که نئون دستیاری نیست که با هوش مصنوعی کار کند، بلکه بیشتر شبیه ما است. موجود زنده‌ای مستقل اما مجازی است که می‌تواند احساسات از خود نشان دهد و از تجربه‌هایش بیاموزد.

    بر خلاف دستیارانی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، نئون دانای کل نیست، رابط ما و اینترنت هم نیست که آخرین وضعیت آب و هوا را از او بپرسیم یا بخواهیم موسیقی محبوبمان را پخش کند.




راه‌اندازی اتاق پدر و کودک در گرمخانه‌های تهران


 

  • راه‌اندازی اتاق پدر و کودک در گرمخانه‌های تهران

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، در سطح مناطق 22گانه تهران، 16 گرمخانه مردان با ظرفیت 2 هزار تخت و 3 گرمخانه بانوان در مناطق 22، 8 و 12 با ظرفیت 330 تخت وجود دارد. اما این گرمخانه‌ها برای نگهداری زنان و مردان بی‌سرپناه راه‌اندازی شده‌اند و نه برای کودکان. اگرچه در گرمخانه زنان واقع در منطقه 22 و منطقه 8 شرایط نگهداری کودکان نیز با راه‌اندازی اتاق کودک فراهم شده است، تهران فقط شاهد حضور زنان بی‌سرپناهی نیست که کودکی به همراه دارند و مردان نیز ممکن است در چنین شرایطی قرار گیرند و با حضور یک فرزند از سرپناهی برای زندگی محروم باشند؛ در نتیجه لزوم توجه به حضور پدر و کودک در یک مکان مشترک نیز حس می‌شود.

    سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از راه‌اندازی اتاق پدر و کودک در گرمخانه‌های مردان خبر داد و گفت: غیر از مسئله مادران و کودکانی که ممکن است سرپناهی برای اقامت نداشته باشند، طبیعتاً این مسئله برای پدر و کودک نیز مطرح است و مواردی وجود دارد که پدرها نیز به همراه کودک خود سرپناهی برای اقامت ندارند و باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود؛ در همین رابطه سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران امکان تأسیس اتاق پدر و کودک را در گرمخانه مردان فراهم کرده است.

    حسینی با اشاره به نمونه‌ای که همکاران گشت سازمان خدمات اجتماعی به آن برخورد کرده‌اند، ادامه داد: در بین مواردی که گشت‌های سازمان با آن برخورد می‌کنند، ‌با موردی مواجه شدیم که پدری به همراه یک دختر شب را در خودرو سپری می‌کردند که همکاران ما این پدر و کودک را به یکی از گرمخانه‌های مردان انتقال دادند.

    او در ادامه گفت: از آن‌جایی که مدیریت گرمخانه‌ای که پدر و کودک به آن منتقل شدند با یک خانم بود، ‌مکانی را برای نگهداری کودک فراهم کردند تا شب را بتوانند سپری کنند.

    سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که این اتفاق جرقه‌ای برای ایجاد مکانی به‌منظور نگهداری هم‌زمان پدر و کودک شد، تصریح کرد: از همین گذر این بحث را مطرح کردیم که برخی مردان صاحب فرزند نیز ممکن است سرپناهی برای اقامت نداشته باشند و طبیعتاً برای این که بخواهند شب را در گرمخانه بگذرانند، نمی‌توانند کودک را از خودشان جدا کنند. به همین دلیل فضایی را به عنوان اتاق پدر و کودک در محیط‌های گرمخانه تدارک دیده‌ایم تا مردها نیز بتوانند کودکان را همراه خود داشته باشند و نگران این مساله نباشند.

    وی درباره گرمخانه‌ای که قرار است اتاق پدر و کودک در آن راه‌اندازی شود، گفت: اطلاعات و جزئیات اتاق پدر و کودک در یک فرصت مناسب منتشر خواهد شد و امیدواریم اصلاً شاهد حضور بی‌خانمان‌ها در سطح شهر نباشیم و همه بتوانند در یک سرپناه امن زندگی کنند.