سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اکران دو فیلم ماندگار عاشورایی همزمان با آغاز محرم


 

  • اکران دو فیلم ماندگار عاشورایی همزمان با آغاز محرم

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی پردیس آزادی، نمایش «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی و «پرواز در شب» ساخته زنده‌یاد مرحوم رسول ملاقلی‌پور از یکشنبه 10 شهریور و نخستین روز ماه محرم آغاز می‌شود و دو هفته ادامه می‌یابد. این فیلم‌ها هر روز در یک نمایش ویژه میزبان علاقه‌مندان سینما در روزهای عزاداری خواهند بود.

    «روز واقعه» 25 سال پیش بر اساس فیلمنامه‌ای قدیمی از بهرام بیضایی ساخته شد و با وجود «رستاخیز» احمدرضا درویش، همچنان تنها فیلم عاشورایی قابل نمایش در تاریخ سینمای ایران است. بازی بزرگان سینما، موسیقی ماندگار و شنیدنی مجید انتظامی، فضای باورپذیر، دیالوگ‌های غیرشعاری و دوبله حرفه‌ای از جمله ویژگی‌های «روز واقعه» است که آن را پس از حدود سه دهه تماشایی و دوست‌داشتنی نگه داشته است.

    روز واقعه؛ روایت حقیقت‌جویی و دلدادگی

    علیرضا شجاع‌نوری، زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، زنده‌یاد جمشید مشایخی، مرحوم مهدی فتحی، محمدعلی کشاورز، مرحوم حمیده خیرآبادی، لادن مستوفی، سعید نیکپور، مرحوم حسین پناهی، ژاله علو و عنایت بخشی بازیگران «روز واقعه» هستند و داستان درباره جوانی نصرانی است که در روز ازدواج خود با راحله، ندایی آسمانی می‌شنود. او برای یافتن صاحب صدای «کیست یاری‌کننده‌ای که مرا یاری کند؟» دل به راه می‌زند و عصر عاشورا به سرزمین نینوا می‌رسد.

    «روز واقعه» نخستین‌بار بهمن 73 در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی (عبدالله اسکندری)، بهترین فیلم دوم و بهترین طراحی صحنه (مجید میرفخرایی) سیمرغ بلورین برد. ضمن اینکه در رشته‌های بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین تدوین و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت جایزه بود.

    «پرواز در شب» به نویسندگی و کارگردانی زنده‌یاد ملاقلی‌پور از فیلم‌های ماندگار دفاع مقدس است و اشاره‌هایی آشکار به ماجرای روز عاشورا دارد. فیلم سال 1365 ساخته شده و قهرمان آن رزمنده‌ای است که برای رساندن آب به نیروهای خود می‌رود اما باران تیر دشمن بر قمقه‌ها فرود می‌آید و... زنده‌یاد مرحوم فرج‌الله سلحشور، جعفر دهقان، تاجبخش فناییان، علی یعقوب‌زاده، سیدجواد هاشمی و اکبر نیکرو بازیگران اصلی هستند.

    «پرواز در شب» سومین فیلم مرحوم ملاقلی‌پور در مقام کارگردان پس از «نینوا» و «بلمی به سوی ساحل» است که نخستین‌بار در پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و دو لوح زرین بهترین فیلم و بهترین جلوه‌های ویژه را برد. فیلم در دو بخش بهترین موسیقی متن (محمدرضا علیقلی) و بهترین فیلمنامه هم نامزد دریافت جایزه بود.