سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترامپ در برابر فعالان تغییر اقلیم؛ از گرتا تونبرگ تا ماریا کافری


 

  • ترامپ در برابر فعالان تغییر اقلیم؛ از گرتا تونبرگ تا ماریا کافری

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ چند روزی است که تصویر نگاه خشمگین گرتا تونبرگ فعال سوئدی محیط‌زیست به دونالد ترامپ در راه‌روی سازمان ملل، در رسانه‌های مختلفی دست به دست می‌شود.

    شاید علت نگاه این دختر 16 ساله به رییس جمهور آمریکا، تمام فعالیت‌های ضد تغییراقلیم دونالد ترامپ باشد؛ فردی که قبل از انتخابش به عنوان رییس جمهور آمریکا بارها اعلام کرد که به نظرش گرمایش جهانی واقعی نبوده و توطئه‌ای ساخت چینی‌هاست. بعد از اینکه ترامپ رییس جمهور آمریکا شد باز هم براساس این اعتقاداتش رو به تصمیمات ضد تغییر اقلیمی آورد.

    اصلی‌ترین تصمیم ترامپ در این راستا خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس بود، اما به نظر می‌رسد در داخل آمریکا هم اقدامات ترامپ مشکلات فراوانی به وجود آورده است.

    به گزارش گاردین؛ از کاهش محدودیت‌ها درباره آلودگی خودروها تا برداشتن تابلوهای هشدار مربوط به تغییراقلیم؛ دولت ترامپ با همه این اقدامات خود در چند سال اخیر مانع از فعالیت علوم اقلیمی در آمریکا شده است.

    شش افشاکننده اطلاعات دولت آمریکا که قبلا هم دانشمندان دولتی بودند می‌گویند دولت آمریکا آن‌ها را کنار گذاشته است، با این وجود آن‌ها نمی‌خواهند ساکت بنشینند. روایت این فرد را از اقداماتی که انجام دادند که باعث شد دولت ترامپ آن‌ها را به نوعی «خفه» کند، اینجا بخوانید.

    چه کاری انجام می‌داد؟

    «من برای 40 سال در سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا به عنوان مهندس یک آزمایشگاه کار می‌کردم. در سال 2009 وقتی اوباما به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شد ما شروع به بررسی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خودروها کردیم، در آن زمان احساس می‌کردم در حال انجام اقدامی تاریخی هستیم. ما تیمی 25 نفره بودیم که داده‌ها را تحلیل می‌کردند، می‌دانستیم این به اقدامی بحث برانگیز تبدیل می‌شود اما این کار اولین قدم‌های ما برای حل بحران اقلیمی بود.»

    تحت تاثیر دولت ترامپ چه چیزهایی تغییر کرد؟

    «بعد از انتخاب ترامپ بسیار واضح بود که مسائل تغییر خواهند کرد. رییس جمهور سال 2017 در سخنرانی در میشیگان گفت که استاندارهای مربوط به میزان انتشار خودروها، به اقتصاد آسیب وارد می‌کند. این یک نشانه مشخص از شروع تغییرات بود. در اوت 2018، دولت تصویب کرد که استاندردهای مربوط به گازهای گلخانه‌ای برای 8 سال متوقف شده و اجرا نشوند. این موضوعی غیرقابل باور در تاریخ سازمان حفاظت از محیط زیست بود. هیج منطق علمی یا مهندسی پشت این تصمیم نبود.»

    چه احساسی در باره این تجربه داشت؟

    «قلبم شکست، من شغل زیبایی داشتم که به من اجازه می‌داد دنیا را به جایی بهتر تبدیل کرده است. بعد رییس جمهوری آمد که علم و تغییراقلیم را رد کرد. این به من احساس افتضاحی داد. من 62 سال داشتم اما دولت ترامپ کاری کرد که تصمیم بازنشستگی برای من به اقدامی سخت تبدیل شود. احساس کردم شاید بتوانم به عموم آموزش‌های لازم را ارائه بدهم.»

    چه کاری انجام می‌داد؟

    «من از سال 2013 در حال بررسی تاثیرات تغییراقلیم روی 118 پارک ساحلی آمریکا بودم، این کار مثل بچه‌ی من بود.»

    تحت تاثیر دولت ترامپ چه چیزهایی تغییر کرد؟

    تحقیق من آماده و در حال انتشار توسط بخش خدمات پارک ملی بود که چند روز پس از انتخابات ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا به من گفتند برای انتشار آن باید مکالماتی انجام بشود. من اصلا نگران نشدم اما بعد از چند هفته به من گفتند این مطلب نباید منتشر شود آن‌ها در رابطه با این موضوع بهانه‌های مختلفی می‌آوردند مثلا اینکه مردم نباید نگران شوند، بعد یکی از مقام‌های بالاسری من گفت که با این کار می‌خواهند اخبار مربوط به تغییر اقلیم را کاهش دهند. بعد به من اعلام کردند که که گزارش منتشر می‌شود به شرطی که عبارت «تغییراقلیم ناشی از انسان» حذف شود، اما من پای حرف خودم ایستادم. احساس می‌کردم در حال کار کردن برای مردم آمریکا هستیم و نباید به آن‌ها دروغ بگویم، اما به من می‌گفتند رییس جمهور رییس اصلی این کار است. بعد هم به من اعلام کردند بودجه‌ای برای ادامه تحقیقات ندارند، پیشنهاد دادم که به شکل رایگان برای آن‌ها کار کنم اما قبول نکردند.»

    چه احساسی در باره این تجربه داشت؟

    بسیار ناامید کننده بود، تصور نمی‌کردم در این بخش زندگی شغل من به چنین مرحله‌ای برسد، اصلا نمی‌دانم دیگر شغلی دارم یا نه.

    چه کاری انجام می‌داد؟

    «کمیته مشاوره علوم هوای پاک، به سازمان محیط زیست آمریکا اطلاع می‌دهد که آیا اقدامات آن‌ها برای حفاظت سلامتی افراد کافی‌ست یا نه.»

    تحت تاثیر دولت ترامپ چه چیزهایی تغییر کرد؟

    از همان ابتدا با دولت جدید رابطه غافلگیرکننده‌ای برقرار شد، آن‌ها نسبت به کارهای علمی ما بی‌علاقه به نظر می‌رسیدند. گردش کاملی در این کمیته رخ داد، آن‌ها چون نمی‌دانستند قانون هوای پاک چیست از مسیر اصلی منحرف می‌شدند. بعد هم انتخابات گروهی سیاسی شد و کسانی انتخاب شدند که دیدگاه علمی آن‌ها اصلا مهم نبود، مثلا اینکه تغییر اقلیم اصلا وجود ندارد. من 2 سال پیش اینجا را ترک کردم.»

    چه احساسی در باره این تجربه داشت؟

    «علم نمی‌تواند به شکل ایدئولوژیک کنترل شود و به همین دلیل دولت از آن می‌ترسد. آن‌ها دانشمندان و دیدگاه‌های آن‌ها را که برپایه مدارک است نمی‌خواهند.

    چه کاری انجام می‌داد؟

    «من برای نزدیک به 7 سال در وزارت امور داخلی کار می‌کردم، یکی از بخش‌های اصلی که روی آن تمرکز کرده بودم موضوع تاثیر تغییر اقلیم روی قطب شمال بود، جایی که 2 تا 3 برابر دیگر مناطق زمین گرم می‌شود.

    تحت تاثیر دولت ترامپ چه چیزهایی تغییر کرد؟

    «شهریور ماه وقتی قرار بود در نیویورک در محل سازمان ملل سخنرانی درباره تغییر اقلیم انجام بدهم ایمیلی برای من آمد که شغل من تغییر کرده است. مشخص بود که این یک اقدام انتقام جویانه است چراکه من را به دفتری فرستاده بودند که به مسائل مربوط به نفت و گاز می‌رسید. فهمیدم آن‌ها با این موضوع می‌خواهند کاری کنند که من استعفا بدهم. من یکی از صدها نفری بودم که این اتفاق برای آن‌ها رخ داد.»

    چه احساسی در باره این تجربه داشت؟

    «دولت ترامپ توسط مدرک و علم تهدید شده است. این موضوع برای سلامت و امنیت مردم یک خطری جدی است. جدا از دیدگاه‌های سیاسی هر آمریکایی باید نگران شود.»

    چه کاری انجام می‌داد؟

    «من در حوزه آب، برای 33 سال در سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا کار کردم.»

    تحت تاثیر دولت ترامپ چه چیزهایی تغییر کرد؟

    «در اوت سال 2017 کار خودم را رها کردم و در بیانیه‌ای توضیح دادم که چقدر این دولت بد است و چرا اقدامات آن‌ها به محیط زیست آسیب می‌رساند. بعد از آن هم هفته 20 تا 30 ساعت از وقتم را صرف این کردم که که کنگره و رسانه بفهمد دولت اقدام در حال انجام چه کاری است. من روی قانونی کار می‌کردم که نیروگاه‌های ذغال سنگ را موظف می‌کرد پسماندهای سمی خود را تصفیه کند تا وارد آب نشوند. بعد رییس سازمان محیط زیست و رییس شرکت معدن تصمیم گرفتند این قانون را به تعویق بیاندازند.»

    بعد از اینکه سمت خود را ترک کرد چه اتفاقی افتاد؟

    چند روز بعد از استعفا من، تیم‌های تحقیقی مقابل از سازمان محیط زیست درخواست کردند ایمیل‌های من را در اختیار آن‌ها قرار بدهد و این اتفاق هم افتاد. بعد فهمیدم آن‌ها در حال انجام اقدامات فراوانی هستند که گروه‌های رسانه‌ای راست من را سرکوب کنند. بعد هم این دروغ را پخش کردند که حقوق بازنشستگی من بیشتر از نماینده‌های کنگره است.

    چه کاری انجام می‌داد؟

    «من را به سازمان محیط زیست آوردند تا تحقیقاتی روی تاثیر تغییراقلیم روی مناطق سمی انجام بدهم. دلیل این کار من دستور ویژه رییس جمهور اوباما روی این موضوع بود. در واقع ما می‌خواستیم تاثیر سیل را روی برخی از صنایع بررسی کنیم.»

    تحت تاثیر دولت ترامپ چه چیزهایی تغییر کرد؟

    «من می‌دانستم که اگر ترامپ رییس جمهور شود چه اتفاقی رخ می‌دهد. چند هفته بعد از انتخابش به عنوان رییس جمهور مدیر من به دفترم آمد و گفت بهتر است سمت دیگری برای خودت پیدا کنی.»

    چه احساسی درباره این تجربه داشت؟

    «زمان بسیار سختی بود، من عمیقا ناراحت و افسرده شده بودم. من کاری را که انجام دادم دوست داشتم و احساس می‌کردم در حال انجام تحقیقی هستم که بسیار موثر است. اصلا زمان خوبی برای محقق تغییر اقلیم و دانشمند دولتی بودن نیست. من احساس ناراحتی زیادی داشتم.»

    منبع: گاردین/ ترجمه: نیو صدر

    45235237