سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی ابلاغ شد


 

  • آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی ابلاغ شد

    به گزارش همشهری آنلاین،  آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی به موجب تصویب نامه شماره 66612/ت55686هـ مورخ 1398/5/30 هیئت دولت تصویب و از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت دادگستری ابلاغ شده است.

    هیئت وزیران در جلسه 23 مرداد ماه 98، به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری وزارت دادگستری و به استناد تبصره (10) ماده واحده قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب 1396، آیین‌نامه اجرایی این قانون را تصویب کرده است.

    آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی درباره هر یک از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی مصوب شورای گسترش وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی و حوزه‌های علمیه دارای مجوز از شورای گسترش حوزه‌های علمیه قابلیت اجرا دارد.

    بر اساس این آئین‌نامه اجرایی، کارگروه اخلاق در پژوهش در سطح وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور سیاست‌گذاری و انجام اقدامات پیشگیرانه، تدوین استانداردها و راهنماهای اخلاق در پژوهش، نظارت، اعتباربخشی، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه بین کارگروه‌های اخلاق در پژوهش مؤسسات و تدوین استانداردهای تهیه آثار علمی از قبیل رساله، کتاب، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی و مانند آنها تشکیل می‌شود.

    ترکیب کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش شامل معاون پژوهشی وزیر (رییس)،  معاون آموزشی وزیر،  معاون حقوقی و امور مجلس وزیر، رییس ایرانداک،  دو نفر پژوهشگر صاحب‌نظر عضو هیئت علمی،  یک نفر عضو هیئت علمی رشته حقوق و دو نفر صاحب‌نظر در حوزه اخلاق در پژوهش است. اعضای حقیقی این کارگروه به پیشنهاد معاون پژوهشی وزیر و با حکم وزیر به مدت 2 سال منصوب می‌شوند.

    همچنین به منظور اجرای استانداردهای اخلاقی مصوب کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در مراحل مختلف طراحی، اجرا و گزارش نتایج پژوهش‌ها، کارگروه اخلاق در پژوهش در سطح مؤسسه به ریاست رییس مؤسسه و با حضور معاونان پژوهشی و فنآوری و آموزشی مؤسسه و تعدادی از اعضای هیئت علمی صاحب نظر در امور پژوهشی و حقوقدان تشکیل می‌شود.   

    ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده،  وظایف کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسه را به این شرح عنوان کرده است:

    1- بررسی و آسیب‌شناسی علل و زمینه‌های بروز تخلفات پژوهشی و اِعمال تدابیر پیشگیرانه در سطح مؤسسه و ارجاع موضوع به واحدهای ذی‌ربط.
    2- پیشنهاد اصلاح مقررات و رویه‌های موجود به کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در راستای کاهش زمینه‌های بروز تخلفات پژوهشی.
    3- ترویج اخلاق در پژوهش، درستکاری علمی و اطلاع‌رسانی در سطح مؤسسه.
    4- برنامه‌ریزی برای افزایش سطح آگاهی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان مؤسسه از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها، نشست‌های علمی و نظایر آن.
    5- اطلاع‌رسانی در خصوص استانداردهای مصوب اخلاق در پژوهش، مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش و سایر موارد مشابه که توسط مراجع ذیربط اعلام می‌شود.
    6- بررسی اولیه و کارشناسی گزارش‌های ارتکاب تخلفات پژوهشی موضوع ماده (10) این آیین‌نامه.
    7- اجرای مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش و ارایه گزارش عملکرد به کارگروه وزارت متبوع.
    8- بررسی و تصویب پیشنهاده (پروپوزال) پژوهش‌هایی که بر اساس مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش، شروع مراحل انجام آنها منوط به اخذ تأییدیه از کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسه است.

    همچنین مؤسسه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

    1- پیشنهاده (پروپوزال) ها، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های فاقد طبقه‌بندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید پس از تصویب در مؤسسه، در ایرانداک ثبت شود.
    2- کلیه رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها قبل از دفاع باید در ایرانداک مشابهت‌یابی شود و ارایه گزارش مشابهت‌یابی برای کسب مجوز دفاع الزامی است. ایرانداک موظف است امکان مشابهت‌یابی برخط (آنلاین) را برای مؤسسه ایجاد کند.
    3- ارایه گواهی ثبت نهایی پایان‌نامه/رساله در ایرانداک برای فراغت از تحصیل الزامی است. استفاده از امتیاز پایان‌نامه/ رساله مربوط برای ترفیع پایه، ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی و تسویه حساب مالی و برخورداری از مزایای مالی آن، منوط به ارایه گواهی ثبت نهایی و مشابهت‌یابی پایان‌نامه/ رساله در ایرانداک است. گواهی مذکور باید به صورت برخط (آنلاین) قابل دسترس باشد.

    متن کامل این آیین‌نامه بر روی پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است.

    • منبع: برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی