سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی 186 برابر سریع‌تر ام.آر.آی قلب با کمک هوش مصنوعی


 

  • بررسی 186 برابر سریع‌تر ام.آر.آی قلب با کمک هوش مصنوعی
    آفتاب‌‌نیوز :

    هنگامی که صحبت از خواندن نتایج اسکن ام.آر.آی می‌شود معمولا یاد برخی اشتباهات در خواندن آنها می‌افتیم اما مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی می تواند نه‌ تنها این خطاهای انسانی را کاهش دهد بلکه سرعت خواندن آنها را نیز 186 برابر افزایش داده و علاوه بر آن دقت تشخیص نیز به همان میزان بالا می‌رود.

    مطالعه اخیر پژوهشگران که در مجله "Cardiovascular Imaging" منتشر شد، نشان می‌دهد که تجزیه و تحلیل عملکرد قلب در اسکن‌های ام.آر.آی قلب به طور معمول حدود 13 دقیقه برای یک پزشک به طول می‌انجامد اما بنابراین مطالعه با استفاده از هوش مصنوعی، امکان تجزیه و تحلیل اسکن‌ها در حداقل چهار ثانیه فراهم می‌شود.

    "شارلوت منیستی"(Charlotte Manisty) پژوهشگر این مطالعه طی بیانیه‌ای گفت: کیفیت تصویری که از ام.آر.آی قلب به دست ما می‌رسد بی‌نظیر و خوب است اما باز هم با این حال تجزیه و تحلیل آن کمی زمان می‌برد حال با استفاده از هوش مصنوعی این مشکل حل شده است و در کمترین زمان می‌توان این اسکن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد.

    از آنجا که در طول روز برخی پزشکان می‌بایست تعداد زیادی اسکن را مورد بررسی قرار داده و بخوانند هوش مصنوعی می‌تواند دستیار خوبی برای آنها باشد و به آنها در خواندن اسکن کمک شایانی کند. علاوه بر خواندن سریع اسکن‌ها، هوش مصنوعی همچنین دقیق‌تر از پزشکان اسکن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و این موضوع بسیار مهم است.

    منیستی در ادامه افزود: ما طی این مطالعه با بررسی‌هایی که انجام دادیم دریافتیم برخی اشتباهات در تجزیه و تحلیل اسکن‌های ام.آر.آی قلب توسط برخی پزشکان رخ داده است که اکنون با آمدن هوش مصنوعی خطای انسانی کاهش می‌یابد.

    دانشمندان طی این مطالعه از هوش مصنوعی شبکه عصبی یادگیری ماشین برای خواندن اسکن ام.آر.آی قلب تقریباً 600 بیمار استفاده کردند و سپس تشخیص آن را با تشخیص پزشکان مقایسه کردند. یافته‌های محققان نشان داد که دقت هوش مصنوعی و خواندن آن در اسکن بیماران نه تنها بهتر است بلکه بسیار سریع‌تر از پزشکان است.